Zala dombok

Zala dombok
Zalai dombok ölelésében..

2011. június 1., szerda

Cseresznye - és a meggy gyümölcs és……Növényi gyógyszer




Gyűjtjük: a gyümölcs beérésével egyidejűleg a kocsányát.
Hatóanyaga: csersav,amgdalin
Ajánlható: A már évszázadok óta ismert a csereresznyekocsány vizelethajtó és tisztító hatása, ezért a tavaszi kúrák értékes anyaga. Mintegy átmossa az egész testet, kiüríti a felgyülemlett toxinokat. A benne levő flavonoidok és káliumsók elősegítik a vese vizelet kiválasztását. A gyümölcs kocsányából készült tea segítség ödéma, vesekő, cystitis és az enyhén magas vérnyomás kezelésénél is. Köhögés csillapító és bélgörcsöket oszlató hatása is ismert.


Én az alábbi gyógytea keverékbe teszek cseresznyekocsányt.

Megfázásra, köhögésre, tüdőbajra…………

-      Kukorica bajusz, Kamilla, Ibolyalevél, Csalán,
-      Cseresznyeszár, Bodzavirág, Pásztortáska,
-      Pipacsvirág, Zsálya, Csipkebogyó,

Cseresznye vagy meggyfa gyümölcsét én nyersen a fáról leszedve szeretem a legjobban. Nem vagyok híve a gyümölcsök főzésének és megsütésének. Legtöbb gyümölcs hőhatására elveszti jellegzetes karakteres ízét, és hatóanyagait.
Alkalmanként rétesnek és lepénynek készítek gyümölcsös tésztát, de ritkán.

Sok Cseresznye - meggy recept és elkészítési mód található a web oldalakon, blogokban, ezért csak e néhány receptet említem meg a Zalai paraszti ételek gyűjtésből.

Meggy vagy cseresznyemártás : 2 bögre tisztított magozott meggy, 5 dkg vaj, 4 evőkanál liszt, 3 evőkanál tejföl vagy tejszín, 2 dl vörösbor, 1 bögre cukor, 1 bögre tej, 2-3 szegfűszeg, kis darabka fahéj, parányi só, 1 bögre meggymag. A megtisztított és kimagozott meggyet cukorral, fahéjjal, szegfűszeggel, citromhéjjal, a vörösbor felével ízesített, kevés vízben feltesszük főni. A vajból és a lisztből világos rántást készítünk, tejjel fölengedjük, a tejfölt elkeverjük benne, és a meggyhez öntjük. A maradék borban, kevés víz hozzáadásával a meggymagot megfőzzük, és a lét a mártásba szűrjük. Jól kiforraljuk, megsózzuk, ha kell, cukorral vagy egyéb fűszerrel ízesítjük. Tejföl helyett tejszínnel is készíthetjük. Készíthetjük úgy is a meggymártást, hogy először csak a fele meggyet főzzük meg, a másik felét pedig nyersen áttörve adjuk a mártáshoz. így finomabb a mártás, mert a nyers meggytől kellemes ízt kap. (A darabos fűszereket tálalás előtt eltávolítjuk.) A cseresznyemártás is így készül, csak citrommal kell ízesíteni, és nem főzünk hozzá magot.

Meggyes és cseresznyés lepény: 35 dkg liszt, 35 dkg vaj, 5 tojás, 28 dkg cukor, 1,5 kg meggy és a meggyhez még 30 dkg cukor, fél marék darabosra vágott dió. A vajat habosra keverjük, kanalanként adjuk hozzá a porcukrot, a tojás sárgákat, nagyon alaposan kikeverjük, hozzáadjuk a liszt felét, és a habbal váltakozva a liszt másik felét. Gyengén zsírozott, lisztezett tepsibe öntjük. Egyenletesen elsimítjuk, megszórjuk a darabos dióval és a kimagozott és lecsepegtetett, cukorral összekevert meggyet rászórjuk. Mérsékelt tűznél megsütjük. Ha kihűlt, felszeleteljük. Ugyanígy készíthetünk cseresznyés lepényt is, csak a cseresznyét fele mennyiségű cukorral szórjuk meg.

Cseresznye, meggy tartósítása nyersen réteshez : 5 kg cseresznye, 60 dkg cukor, 1 dkg nátrium-benzoát, 1-2 evőkanál rum, 1 darabka fahéj. A gyümölcsöt megválogatjuk, megmossuk és kimagozzuk. Mély tálba tesszük, rászórjuk a cukrot, a nátrium-benzoát és a rumot. Összekeverjük és 24 órát állni hagyjuk. Üvegbe rakjuk és közéje dugjuk a fahéjat. Lekötjük, és a helyére tesszük. A meggyet ugyanígy tehetjük el, de 20-30 dkg cukorral többet tegyünk hozzá. A meggyet és cseresznyét keverve is el lehet tenni. Bármikor vehetünk belőle, nem romlik meg. Nem csak réteshez, bármely süteményhez, vagy gyümölcsleveshez is használhatjuk.

Cseresznye és meggy likőr, pálinka készítése.


Ezt a receptet egy francia írónő könyvében olvastam, amint megérik a meggyem kipróbálom:
1 kg meggy, 0,5-0,8 kg cukor, 1 l vodka
2 l-s vagy nagyobb széles szájú üvegben egymásra kell rétegezni a magos meggyet és a cukrot. Minden réteget fokozatosan szesszel fedni le (cseresznyepálinka vagy vodka), amíg az üveg félig meg nem telik. Aztán a szájáig teletölteni szesszel. Havonta egyszer óvatosan forgatni kell.
2-3 év múlva ér igazán össze.
Hasonló módon készítettem erdei szamóca likőrt, de én azt 3 hónap után leszűrtem. Most már 4 éves és különleges íze van. Sajnos már csak néhány csepp van!


Cseresznye-meggyfa fája sárgásvörös, színe miatt előszeretettel alkalmazzák a szobrászok és a bútorkészítők is.

5 megjegyzés:

  1. Leendő erdei szamóca likőrt (vodkás) épp tegnap készített össze Melinda. Mire én összeszedtem a hozzávaló sok aprócska gyümölcsöt! No, nem panaszként említettem.

    VálaszTörlés
  2. MJ! Nincs is okod panaszra, akinek még hajlik a dereka, és guggolni is tud....!
    Amint beérik a likőr a részedet követeld!

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm a sok jótanácsot!Élek vele!

    VálaszTörlés
  4. Gratulálok az oldal tartalmához.Amikor kislány voltam az akkori öregek is tudták hogy teát lehet a meggy és a cseresznye ágaiból is főzni.Megosztottam az oldalad, sok követő kellene,az egészséges táplálkozáshoz.A likört én is kipróbálom, Most a fekete cseresznyém szedem és árulom, befőzöm.
    Üdv: Terike.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Terike!
      Köszönöm a kedves szavakat!Én hiszek a növények gyógyító erejében,bár csodaszernek nem tartom.Én most szörpöket készítek, növényekből, mint fenyőrügy,akácvirág,bodza,csipkebogyó,citromfű ... és az Őrségben terjesztem . Mi mire jó.

      Törlés